Groen 1 van de 2 winnaars voor provincieraadsverkiezingen

16/10/2018 - Persmededeling provincieraadsfractie

Het kan andersIn West-Vlaanderen zijn er maar 2 partijen die er op vooruitgaan voor de provincieraadsverkiezingen. Groen is er daar één van, met een stijging van 7,5 naar 12,2% globaal over de provincie. De groene fractie blijft met 4 leden zijn getalsterke behouden in een gehalveerde provincieraad. In de regio Brugge wordt Groen met 13,5% de derde grootste partij na CD&V en NVA, in de regio Kortrijk-Roeselare-Tielt met 12,5 de vierde partij.

Verkozenen zijn voor de regio Brugge huidig fractieleider Gerda Schotte uit Brugge, voor Oostende-Westhoek Herman Lodewyckx uit Oostende. In de regio Kortrijk-Roeselare-Tielt haalt Groen twee verkozenen. Naast lijsttrekker Maarten Tavernier uit Wevelgem is dit als nieuwkomer in de fractie Veerle Dejaeghere uit Ardooie.

Veerle is bekend als voormalig profatlete. Ze werd diverse keren Belgisch kampioen in verschillende (veld)loopdisciplines en nam verschillende keren deel aan de Olympische Spelen. Momenteel werkt ze als leerkracht anderstalige nieuwkomers. Veerle werd ook herverkozen als gemeenteraadslid in Ardooie.

Ondertussen kondigt de nieuwe deputatie, een verderzetting van de klassieke tripartite, aan om van duurzaamheid het leidmotief te maken. Als dat geen greenwashing is, zal het beleid op sommige terreinen sterk moeten veranderen. Bijvoorbeeld rond ruimtelijke ordening, waar de deputatie tot nu toe lustig verder doet met het aansnijden van nieuwe open ruimte alsof men nog nooit van de betonstop gehoord heeft. Ook in de steeds groeiende grootschaligheid en industrialisering van de landbouw is dan een kentering noodzakelijk. Groen kijkt uit naar deze aangekondigde trendbreuk in het beleid, het zal snel blijken of na woorden ook daden volgen.

Maarten Tevernier