Groen tevreden met schrappen project Ikea op Ter Biest

08/02/2018 - Persmededeling

IkeaGroen is uiteraard tevreden met de aankondiging dat Ikea afziet van de inplanting van een winkel op de site Ter Biest in Wevelgem. Dat zou een (nog groter) drama geweest zijn voor de mobiliteit en de open ruimte in Wevelgem. Groen is er trots op om mee het voortouw genomen te hebben in het protest tegen deze plannen. Wie weet wat er zonder maatschappelijk protest van dit gebied zou geworden zijn? Wie ervan uitging dat het toch geen zin heeft om zich te verzetten tegen dergelijke multinationals heeft gelukkig ongelijk gekregen.

Groen roept het gemeentebestuur en de Vlaamse overheid op om werk te maken van een andere invulling van het gebied. De 'bijzondere potenties' die aan dit gebied toegedicht worden, moeten volgens Groen eerder gezocht worden in een project dat (stads)landbouw en consument dichter bij elkaar brengt in plaats van de resterende open ruimte vol te bouwen. Passief afwachten tot de volgende projectontwikkelaar geld ziet in het omzetten van goedkope landbouwgrond in commerciële ruimte is voor Groen geen optie.

Carlo De Winter & Jasper Stragier
Gemeenteraadsleden Groen Wevelgem