Groen maakt 200 beeldjes voor project 'Coming World Remember Me'

25/08/2016 - Persmededeling

Op het jaarlijkse zomerweekend van Groen verzamelen honderden leden en mandatarissen van over heel Vlaanderen en Brussel in Nieuwpoort. De aanwezigen kunnen dit jaar een beeldje maken voor het landart-project 'Coming World Remember Me'. Dit project is een onderdeel van 'Gone West', de reeks herdenkingsevenementen in het kader van 100 jaar 1e wereldoorlog.
Curator Jan Moeyaert en kunstenaar Koen Vanmechelen stonden aan de basis van het concept: een land-art installatie met een beeldje voor elk van de 600.000 Belgische slachtoffers die er in WO I vielen. In 2018 worden de beeldjes, waaraan Groen dus een - bescheiden - bijdrage zal leveren, samen met enkele houten Cosmogollem-reuzen, geplaatst in de frontzone in Ieper.

Een beeldje maken kost normaal 5 euro, maar Groen neemt de helft van de kosten voor zijn rekening. Dit deel gaat naar het goede doel: via de Noord-zuid werking van de provincie West-Vlaanderen en de Cosmogolem Foundation worden de ingezamelde middelen ingezet om kinderen te steunen die vandaag door oorlogssituaties in fysieke en/of psychische nood zijn. Groen staat dan ook volledig achter de link tussen heden en verleden. De vele crisissen in de wereld vandaag maakt de nood aan het herinneren aan de gruwel die hier 100 jaar geleden ook plaatsvond, actueler dan ooit. Signalen van vrede en verbondenheid zijn vandaag broodnodig.
De stand wordt bemand door de provincieraadsfractie van West-Vlaanderen (de provincie West-Vlaanderen is initiatiefnemer van het project) en Groen Plus, de seniorenwerking van Groen.

Meyrem Almaci, voorzitter Groen
Jeremie Vaneeckhout, ondervoorzitter