Vrijwilligers asielcentrum Poelkapelle krijgen Groene Pluim

12/09/2014 - Persmededeling

Groene PluimGroen Plus, de seniorenwerking van Groen, reikt tijdens zijn jaarlijkse fietstocht een aantal 'Groene Pluimen' uit. Een Groene Pluim wordt toegekend aan personen, verenigingen of instellingen die zich inzetten voor de maatschappij op ecologisch of op sociaal vlak. Wij doen dit in de eerste plaats om onze waardering te betonen voor hun werking en om die vereniging, persoon of instelling te promoten. Het gaat immers vaak om initiatieven die zelden een dank u of een proficiat krijgen, of de pers halen.

Provincieraadslid Maarten Tavernier kwam vandaag de groene pluim uitreiken aan de vrijwilligers die meewerken in het asielcentrum van Fedasil in Poelkapelle. Zij verzorgen daar waardevolle initiatieven die belangrijk zijn voor de werking van het centrum en de mensen die er verblijven.

De vrijwilligers zorgen in het centrum voor zaken als:

• de huiswerkklas op woensdagnamiddag, waar kinderen aangepaste hulp krijgen, omdat de ouders vaak de taal niet kennen
  • het vertelmoment, om thema's en taal aan te brengen
  • het fietsatelier, waar gekregen fietsen klaargemaakt worden voor hergebruik en de fietsen van de bewoners hersteld worden
  • geven van Nederlandse les aan de bewoners
  • het organiseren van een activiteitenaanbod, zoals volksspelen, zangnamiddag, kerstmarkt of uitstap voor de kinderen.

Het centrum zou naar eigen zeggen niet meer zonder zijn vrijwilligers kunnen en ook vanuit Groen vinden wij die onbaatzuchtige inzet voor mensen die hun thuis ontvlucht zijn onmisbaar. Vandaar dat we met veel plezier deze mensen symbolisch met een groene pluim in de bloemetjes willen zetten.

Annemie Descheemaeker, Groen Plus,
Maarten Tavernier, provincieraadslid Groen