De Gavers: actieve recreatie kan in groter domein

30/03/2014 - Persmededeling

Vandaag wordt in provinciedomein De Gavers in Harelbeke-Deerlijk het avonturenparcours geopend. Met een klimmuur met deathride, speleobox, touwenparcours en hindernissenpiste heeft het domein heeft er daarmee een aantal sportieve troeven bij.

Maar wordt het niet wat te veel? De term overrecreatie is zowel in de gemeenteraad van Harelbeke als in de provincieraad gevallen vanuit verschillende partijen. Het is op mooie dagen inderdaad nu al heel dikwijls op de koppen lopen. Zowel de zwemzone als de watersport - waarvoor ook nieuwe infrastructuur in aanbouw is - zorgen voor een toestroom van recreanten. Natuurliefhebbers stellen zich vragen over de resterende natuurwaarde van een bos dat vol klimuitrusting staat.

Voor Groen mag er actieve recreatie zijn in het provinciedomein. Er zijn weinig plaatsen waar kinderen, jongeren of volwassenen zich nog eens kunnen uitleven midden de natuur. En wat is er voor kinderen leuker dan eens in en tussen de bomen te kunnen en mogen klimmen?

Maar dan wel op 1 voorwaarde: dat De Gavers sterker uitgebreid wordt. Zowel de ruimte voor natuur als voor zachte recreatie is in onze regio schaars. Ook dat is de oorzaak dat de weinige gebieden die er zijn op mooie dagen overvol zijn. De Gavers wordt de groene long genoemd, maar we mogen niet zonder adem raken. Als we de recreanten voldoende kunnen spreiden, kan de 'overbevolking' beperkt worden. De natuurwaarden die teloorgaan door actieve recreatie, moeten gecompenseerd worden in nieuwe stukken groen. Alleen als er voldoende ruimte is, raken de belangen van natuur en die van recreatie niet met elkaar in conflict. Zuid-West-Vlaanderen is een van de groenarmste regio's, de drukte in vakanties en weekends toont dat er een behoefte is aan recratie in de natuur.

De koppeling naar het kanaal Bossuit-Kortrijk en de site Transfo biedt een unieke kans om zowel ecologisch als recreatief een belangrijke nieuwe as te realiseren. Maar dan moet die verbinding veel meer zijn dan een wandel- en fietspad tussen beide sites. Groen roept het provinciebestuur op om een ambitieus aankoopbeleid te voeren en roept de lokale politici op om hiervoor niet op de rem te gaan staan.

Maarten Tavernier, provincieraadslid,
Tijs Naert, regiovoorzitter & gemeenteraadslid Harelbeke