Deputatie verkiest vrachtwagens boven goederentreinen

27/02/2014 - Persmededeling provincieraadsfractie

Op de provincieraad van vandaag vroeg Herman Lodewyckx naar het standpunt van het provinciebestuur over het voortbestaan en de reactivatie van de spoorlijn De Panne - Duinkerke.

Groen hield twee weken geleden nog een actie om te protesteren tegen de spreidstand tussen de mooie intenties en de situatie op het terrein. Aan de ene kant wordt via een Europees project, waarbij het provinciebestuur een van de betrokken actoren is, een kaart gelanceerd over het grensoverschrijdend openbaar vervoer, aan de andere kant is de NMBS bezig deze spoorlijn langzaam te ontmantelen en toont geen interesse voor een reactivatie.

Tot grote verbazing van de Groen-fractie kantte deputé Franky De Block zich tegen het gebruik van deze spoorlijn voor goederentransport. Dit standpunt wordt ingegeven vanuit het gegeven dat de spoorlijn door een aantal dorpskernen loopt. Nochtans vormt deze spoorlijn een ideale verbinding tussen de haven van Duinkerke en belangrijke haven- en industriegebieden in Vlaanderen en Duitsland, zoals het Ruhrgebied. Het goederentransport per trein vormt een belangrijk alternatief voor de lange rijen vrachtwagen die we vandaag op de E40 zien.

Provincieraadslid Herman Lodewyckx: "De deputatie geeft dus de voorkeur aan vervuilend vrachtwagentransport, voor een groot deel verantwoordelijk voor de grote belasting van fijn stof in Vlaanderen, boven goederentransport per spoor. Het gezondheidsaspect van de uitstoot door vrachtwagens wordt daarmee volledig genegeerd. En dat terwijl met aan de Franse kant van de grens wel grondig nadenkt over het milieuvriendelijk organiseren van goederentransport op lange termijn. Een gemiste kans om toekomstgericht te werken aan mobiliteit in onze provincie!"

Spoorlijnen lopen nu inderdaad eenmaal door kernen, anders is dat wel weinig interessant voor de reizigers. Het provinciebestuur ziet er geen graten in dat vlakbij Zwankendamme een rangeerstation gebouwd wordt, maar dat een goederentrein door een dorpskern passeert, terwijl dit in elke stad gebeurt, zou wel een probleem zijn. Onbegrijpelijk voor Groen.

Herman Lodewyckx,
provincieraadslid Groen