Loca Labora wint groene pluim Groen West-Vlaanderen

26/01/2014 - Persmededeling

Naar jaarlijkse gewoonte reikt Groen West-Vlaanderen een groene pluim uit aan een project uit de provincie dat zijn of haar sporen verdiend heeft op ecologisch en/of sociaal vlak.

Omdat de provincieraadsfractie en Groen Plus vorig jaar een succesvolle folder maakten rond duurzame voeding, werd de uitreiking voor deze editie rond dit thema georganiseerd. Momenteel worden deze folders over heel West-Vlaanderen via de markten verspreid en via het luik van de provinciefractie op www.groenwestvlaanderen.be wordt er een interactief luik aan gebreid en kan je ook je eigen tip doorsturen.

Er werden 3 laureaten geselecteerd die met duurzame voeding bezig zijn, waartussen de leden van Groen West-Vlaanderen een keuze konden maken.

Vzw Lochting-Dedrie (Roeselare-Izegem)
Op de hoeves De Lochting in Izegem en Dedrie in Roeselare worden via sociale tewerkstelling biologische groenten en fruit geteeld. De medewerkers zijn mensen die niet in een normaal economisch circuit terecht kunnen. De vzw speelt ook een belangrijke rol in de distributie van de (eigen en andere) gekweekte producten rechtstreeks naar de consument, de korte keten in de praktijk. Via het Julienne-netwerk worden wekelijks zo'n 2500 groente- en fruitpakketten samengesteld en via afhaalpunten bij de klant gebracht. Via het Tutti-frutti project worden meer dan 3000 stuks fruit aan scholen en bedrijven geleverd. In Roeselare en Izegem is een winkel waar een compleet assortiment bioproducten verkrijgbaar zijn, maar er is ook groothandel naar natuurvoedingswinkels, restaurants en dergelijke. De verwerkingskeuken zorgt voor het verwerken van groenten en fruit. De groendienst verzorgt ook onderhoudsopdrachten voor openbare besturen.

Loca Labora (Beernem-Oostkamp)
De activiteiten van Loca Labora zijn divers. Ook hier is de rode draad naast duurzaam voedsel sociale tewerkstelling. De Kruiderie teelt seizoens- en streekgebonden keukenkruiden en medicinale planten. Bij de Landschapswacht kan je terecht voor groenonderhoud van bedrijfsterreinen, openbare domeinen of tuinen, met natuurontwikkeling en -herstel als specialiteit. 't Roodhof is een tweesterrenhotel met een (h)eerlijke keuken, met ook aandacht voor een vegetarisch aanbod. Daarnaast staat Loca Labora in voor de uitbating van het cafetaria van de kinderboerderij d'Oude Smelterij en het onderhoud van het domein.

De Stoppel (Poperinge)
De Stoppel is een kleinschalig gemengd landbouwbedrijf, nog maar een dikke 2 jaar oud, dat inzet op lokale afzet en een volledig gesloten kringloop. Er wordt gewerkt met een familiaal team volgens de principes van de biologisch-dynamische landbouw. Er is een boerderijwinkel, waar ook gewerkt wordt met groentenpakketten. Via de website, blog en nieuwsbrief, maar ook met klantenbijeenkomsten wordt de filosofie om voedselproductie dicht bij de mensen te brengen in de praktijk gebracht. Via de vzw Stek is het ook de bedoeling om een educatieve rol op te nemen, mensen weer leren zelfredzaam te zijn en te leren welke rijkdom de natuur te bieden heeft.

Loca Labora uit Beernem/Oostkamp verzamelde meest stemmen en mag de groene pluim en 500 euro mee naar huis nemen.

Maarten Tavernier,
provincieraadslid