Groen wil grote schoonmaak in provinciale vertegenwoordigers

21/01/2014 - Persmededeling provincieraadsfractie

De provincie hield zich vroeger met zowat alles bezig. Na de interne staatshervorming mag dit niet meer en kondigt de deputatie ook aan om zich te concentreren op de zeven hoofdtaken van de provincie.

Maar dat merken we wel niet in het terugschroeven van vertegenwoordigers van de provincie in allerhande organisaties. De provincieraad van komende donderdag krijgt een lange lijst van organisaties voorgeschoteld waarin de provincie blijvend wil vertegenwoordigd zijn. Het hoeft niet gezegd dat dit dan vooral over vertegenwoordigers van de meerderheidspartijen gaat.

De motivering om dit te doen zijn heel uiteenlopend en worden creatief ingevuld. Enerzijds is het blijkbaar moeilijk om van alle vertegenwoordigingen de historiek op te sporen. Voor Groen een reden te meer om dit in vraag te stellen. Maar soms is het ook duidelijk. Zo is het feit dat de toenmalige deputé in 1936 stichtend lid was, al een voldoende reden voor een provinciale vertegenwoordiger in de 'West-Vlaamse maatschappij tot kweekbevorderen van het drafpaard vzw'. Idem dito, maar wat recenter (1982) voor de 'Vereniging bedreigde neerhofdieren vzw'. Groen ontgaat hier de zin van een vertegenwoordiger uit de provincieraad.

Het geven van subsidies wordt ook als motivatie voor een vertegenwoordiger gezien. Voor Groen zou het omgekeerde logischer zijn: subsidies geven aan een vereniging waarvan je in het bestuur zit, maakt je rechter en partij, geen gezonde situatie.

De link met het inhoudelijk beleid van de provincie ontbreekt soms volledig. Waarom moet de provincie vertegenwoordigd zijn bij een softwareleverancier als Cevi? Of bij zorginstellingen zoals het Koningin Elisabeth Instituut? Cultuurinstellingen zoals het Symfonieorkest van Vlaanderen?

Voor Groen is het tijd voor een grote schoonmaak, en moeten vertegenwoordigingen enkel nog behouden worden bij koepel- of bovenlokale organisaties die inhoudelijk voldoende raakvlak hebben met het provinciaal beleid.

Gerda Schotte
fractieleidster Groen