Provinciaal welzijnsbeleid: middelen volgen goede voornemens niet

28/11/2013 - Persmededeling provincieraadsfractie

Op 22 november werd in Izegem voor de sector de beleidsnota Welzijn van de provincie West-Vlaanderen gelanceerd. Groen kan zich vinden in de doelstellingen daarin, en is tevreden dat het welzijnsbeleid van de provincie uitgaat van een visie gericht op mensen in armoede en mensen met weinig kansen.

Maar tegelijkertijd volgen de cijfers de mooie woorden niet. In de documenten voor de budgetbesprekingen (meerjarenplan en budget 2014), die momenteel lopende zijn in de provincieraad, komt het woord 'kansarmen' welgeteld één keer voor en dan nog in combinatie met de subsidies aan de VZW Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening en de MUG-helikopter. De enige indicator die vooropgesteld wordt om het beleid te meten, is het aantal raadplegingen van de sociale kaart.

Een aantal vroegere subsidiereglementen vallen weg eind december of zijn al gestopt 1 juli (de provincie mag geen subsidies meer geven aan particuleren en geen structurele subsidies meer voor welzijnsorganisaties), maar een groot deel van het welzijnsbudget van 16 miljoen euro gaat naar.. precies die zaken die afgeschaft werden/worden. Deels is dit het gevolg van aan engagementen uit het verleden (voor een bedrag van ongeveer 6 miljoen) maar er komt geen antwoord op de vraag wat de duur is van deze engagementen.

Deputé Vanlerberghe stelt bijkomende kredieten in het vooruitzicht voor het nieuwe impulsreglement, maar in het huidige budget moet door de onverwachte besparingen in het provinciefonds nog 5 miljoen euro extra geknipt worden.

Groen ziet niet hoe met deze cijfers na de woorden ook de daden zullen volgen. In het meerjarenplan en budget 2014 is de concrete vertaling van de beleidsvisie in elk geval niet terug te vinden.

Gerda Schotte
provincieraadslid - fractieleidster