Provincie zal geen subsidie meer verlenen aan de rally van Ieper

24/10/2013 - Persmededeling provincieraadsfractie

De subsidie die de provincie dit jaar verleende aan de rally van Ieper zal komend jaar niet meer worden herhaald. Dat antwoordde gedeputeerde Guido Decorte aan Groen-fractieleidster Gerda Schotte, die op de provincieraad een vraag stelde naar aanleiding van het dodelijke rally-ongeval in Moorslede op 13 oktober.

"De rally van Ieper betekent voor ons als provincie geen meerwaarde", zo motiveerde Decorte de beslissing. De subsidie voor 2013 (goed voor 12.500 euro) was eenmalig en zal niet herhaald worden. Groen juicht uiteraard deze beslissing toe. Autorally's langs de openbare weg zorgen volgens groen voor onveilige situaties, de dag zelf, maar zeker ook doordat de piloten vooraf op verkenning gaan. Groen vindt dat het ondersteunen ervan zeker geen kerntaak is van de provincie.

Gerda Schotte vroeg ook aan provinciegouverneur Decaluwé van heel streng toe te zien op de veiligheid en somde een hele reeks ongevallen op die zich in het verleden voordeden. De gouverneur antwoordde dat zijn bevoegdheid in deze beperkt is tot het toezien op een gelijk veiligheidsniveau in alle gemeenten waardoor het parcours loopt.

Gerda Schotte benadrukt dat Groen resoluut tegen autorally's op de openbare weg is: naast de enorme veiligheidsrisico's is er ook nog de hinder voor de omwonenden, ook in de periode voorafgaand aan de rally, en een negatief milieu-effect, met zoveel nodeloze CO-uitstoot.