Besparingen op provinciefonds: gebrek aan overleg is grootste probleem

26/09/2013 - Persmededeling provincieraadsfractie

In de provincieraad van vandaag kwam de heel recent aangekondigde (bijkomende) besparing op het provinciefonds aan bod. Deze besparing komt voor de provincie op een bijzonder slecht moment. Er stonden al heel wat wijzigingen op til door de gevolgen van de interne staatshervorming.

Toch is voor Groen niet zozeer de besparing op zich het grootste probleem, wel het gebrek aan overleg. De Vlaamse regering vraagt van alle lokale besturen, zowel gemeentes en steden als provincies, de opmaak van een financieel meerjarenplan voor de periode 2014-2019. Dit omvangrijke werk is volop bezig. Als de Vlaamse regering een financiële meerjarenplanning vraagt, moet ze ook zelf consequent zijn en niet plotseling de financiële engagementen afbouwen.

De verontwaardiging van de deputatie over het gebrek aan overleg vindt Groen dan ook terecht. Nochtans wijst de verrassing bij de beleidsverantwoordelijken dat de interne communicatie binnen de partijen allesbehalve goed is. Naast de NVA zitten immers ook de Sp.a en CD&V in de Vlaamse regering. Ook zij zijn dus mee verantwoordelijk voor deze beslissing van de Vlaamse regering.

Maarten Tavernier
Provincieraadslid Groen