Vlaanderen investeert in (de happy few van) onze regio

07/09/2013 - Persmededeling

Het Vlaams Gewest is van plan de komende jaren ruim 22 miljoen euro in onze regio te investeren. "Het lijkt fantastisch nieuws, maar toch is het allerminst reden voor een feestje. Het geld wordt immers in een bodemloze put gedumpt en komt bovendien enkel ten goede van een heel beperkt kransje happy few", stellen Vlaams Parlementslid Bart Caron en provincieraadslid Maarten Tavernier vast.

Het was een hele opluchting voor de Vlaamse Regering toen zij net voor het verlof een oplossing vonden voor de regionale luchthavens in Vlaanderen. Na zeven jaar zoeken vond men een private partner om de exploitatie van de luchthavens van Deurne en Oostende in concessie te nemen. De zogenaamde LOM/LEM-structuur werd eindelijk een feit.

Geen witte rook echter voor het vliegveld van Wevelgem. Voor deze 'internationale zakenluchthaven' werd geen private partner gevonden die er een rendabele toekomst voor zag. Dit bevestigt wat Groen al jarenlang zegt: dat de luchthaven van Wevelgem niet alleen ecologisch, maar ook economisch bekeken zinloos is. Daarom wordt nu wat gegoocheld met bestuursvormen. De private partner wordt een nieuwe NV die wordt opgericht binnen de schoot van de POM en Leiedal. Een verzelfstandigd agentschap van de provincie West-Vlaanderen en een intercommunale van Zuid-West-Vlaamse steden en gemeenten. Dit een private partner noemen, lijkt ons op zijn minst voor discussie vatbaar. Het zou ons ook ten zeerste verbazen mocht Europa er geen probleem in zien.

De Vlaamse Regering is er dus niet in geslaagd om voor Wevelgem een private exploitatie te vinden, en dus wordt dit gecompenseerd met een smak geld. Kwestie van geen gezichtsverlies te lijden. Er wordt onmiddellijk 10 miljoen euro uitgetrokken voor hoogdringende infrastructuurwerken. En die noden zijn er. Een veelzeggend citaat uit het jongste jaarverslag, dat van 2012: "De WIV liet niet na te wijzen op het dringend karakter van de infrastructuurwerken, waarvan de nood blijkt sinds 2006. In essentie moet er een nieuwe taxibaan met vliegtuigparking en dienstweg komen. Halverwege het terrein dient een brandweerkazerne gebouwd met idealiter een aangepaste verkeerstoren er bovenop." Een oproep die aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat. Kent er iemand zaken met een dringend karakter die een uitstel met 7 jaar verdragen? En dan nog infrastructuurwerken die een rechtstreekse invloed hebben op de veiligheid van een luchthaven...

Daarnaast voorziet het Vlaams Gewest jaarlijks een tussenkomst van 1,6 miljoen euro voor het Wevelgemse vliegveld, het dubbel van wat Vlaanderen momenteel jaarlijks subsidieert. Geen wonder dat geen private partner gevonden wordt als zulke bedragen nodig zijn om geen verlies te maken.

Maar waarom?

"Wanneer we naar de naakte cijfers van de 'internationale zakenluchthaven' kijken, zijn deze ronduit dramatisch. Vorig jaar passeerden er 13.200 vertrekkende of aankomende zakenreizigers op de luchthaven. En in dit cijfers zitten ook de piloten van de 3.700 vluchten begrepen. Een 50-tal zakenreizigers per werkdag. Daar vul je niet eens een bus mee" stelt Bart Caron vast.

"En de cijfers voor 2013 zijn nog schrijnender. Voor de eerste zeven maanden van het jaar zien we in het segment zakelijke passagiers een afname met 17 procent. Als deze trend zich voortzet - en waarom zou dat niet zo zijn - haalt de zakenluchthaven dit jaar niet eens 11.000 reizigers" vult Maarten Tavernier aan.

Weeg dat af met de ruim 11 miljoen euro die de Vlaamse Regering volgend jaar in de luchthaven wil pompen en de rekening is vlug gemaakt. 1000 euro per vertrekkende zakenman, 1000 euro bij aankomst. Zouden er geen grotere noden zijn? Heeft elk kind een degelijke school? Zijn de wachtlijsten in de zorgsector weggewerkt? Kan iedereen die zich geen auto kan permitteren vlot met de bus op het werk geraken ?

Daarbij komt dan nog het provinciale en Leiedalgeld, dat wellicht zal nodig zijn, opnieuw uit de zakken van de West-Vlaamse belastingbetaler. Want dat de exploitatie niet rendabel is, blijkt niet enkel uit de jaarrekeningen, maar ook uit het feit dat er geen echte private partner werd gevonden om de boel draaiende te houden. De gemeentes die gehoopt hadden uit de vliegveldintercommunale te stappen en de bijhorende jaarlijkse geldstroom te kunnen stoppen, worden nu via Leiedal toch weer betrokken bij het verhaal.

De POM en Leiedal kunnen de luchthavengronden ongetwijfeld veel nuttiger gebruiken dan voor de exploitatie van een zakenluchthaven die zelfs in zijn absolute topjaar niet meer reizigers zag passeren dan het station van Kortrijk op een modale weekdag. En dan hoeven die zware, reeds 7 jaar hoogdringende investeringen ook niet meer. Groen pleit dan ook om de terreinen van de luchthaven te gebruiken als industriezone, voor hoogwaardige en toekomstgerichte bedrijven. Op die manier kan met een pak minder geld heel wat meer tewerkstelling gecreëerd worden. De activiteiten van Wevelgem kunnen gerust overgenomen worden door de andere luchthavens in de omgeving: Oostende (70 km) en Lesquin (Rijsel, 35 km).

"Laten we de reanimatiepogingen stoppen, de stekker er uit trekken en de luchthaven van Wevelgem uit zijn lijden verlossen" besluiten Caron en Tavernier.

Contact:
Bart Caron, Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid in Kortrijk voor Groen: 0477 49 58 10
Maarten Tavernier, provincieraadslid voor Groen: 0491 03 99 28

terug

Oude Leie-arm Wielsbeke

Momenteel loopt tot 18 februari 2020 het openbaar onderzoek voor het dempen van de Oude Leie-arm in de Ooigemstraat in Wielsbeke, tussen het bedrijf Unilin en het recyclagepark van Wielsbeke. Voor Groen is het onaanvaardbaar dat een dergelijke waardevol stukje natuur door de gemeente opgeofferd wordt voor nog meer industriegebied. Onze biodiversiteit staat al onder druk, en door de klimaatverandering hebben we juist meer, in plaats van minder ruimte nodig voor water. Groen roept dan ook zoveel mogelijk inwoners van Wielsbeke en omgeving op om een bezwaarschrift in te dienen.
Hier vind je een modelbezwaarschrift.


West-Vlaamse tweets

Doe mee

Wil je de handen uit de mouwen steken als vrijwilliger of wens je lid te worden van Groen ? Alle info vind je op de Landelijke website van Groen

Groen West-Vlaanderen, Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel | 02 219 19 19 | E-mail | ©2012