Provinciefractie Groen vraagt een maximumsnelheid van 70km/u op gewestwegen in West-Vlaanderen

09/08/2013 - Persmededeling provincieraadsfractie

Naar aanleiding van berichten dat het aantal verkeersdoden op West-Vlaamse wegen sinds 1995 is gehalveerd van 140 doden tot 73 in 2012 vraagt Groen aan alle bevoegde instanties in onze provincie om op alle verbindings- en gewestwegen (de zogenaamde N-wegen) de maximum snelheid van 70 km/u in te voeren.

Er zijn inspanningen geleverd door verschillende instanties de afgelopen jaren in onze provincie, maar alles kan beter. 73 doden zijn er 73 doden te veel (om te zwijgen van de vele zwaar- en lichtgewonden). De BIVV voert een campagne 'Go for Zero' om samen naar 0 verkeersdoden te gaan.

Hiertoe zal Groen in september een motie in de provincieraad indienen. We rekenen op de collega's provincieraadsleden die in veel gevallen ook schepenen en burgemeester zijn om deze motie te ondersteunen om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Na berekening blijkt immers dat het verschil in tijd dat gewonnen wordt tussen een snelheid van 70 km/u en 90 km/u amper de moeite is. Het moet al gaan over een afstand van 20 km dat er een theoretische winst van amper 4 minuten gehaald wordt, daar waar in de praktijk - omwille van de vele doortochten door gemeentes met een snelheidsbeperking van 50 km/u - amper 60km/u gemiddeld kan gereden worden. Deze snelheidsbeperking zal niet alleen tot meer verkeersveiligheid leiden, maar de verkeersregimes ook duidelijker maken voor autobestuurders omdat er dan maar één maximumrichtsnelheid geldt buiten de bebouwde kom.
Grotere afstanden kunnen sneller bereikt worden via de autostrades of expreswegen.

Meer informatie bij
Herman LODEWYCKX