INFRABEL bezuinigt op veiligheid

17/10/2011 - Persmededeling

Groen! West-Vlaanderen deelt de zorg van vzw Trage Wegen.

Op donderdag 13 oktober schafte Infrabel overweg 86 op de lijn Kortrijk-Brugge af in Rumbeke. Maar nog veel meer andere overwegen staan op de wip. Groen! West-Vlaanderen maakt zich zorgen. Infrabel schafte de voorbije jaren tal van overwegen af en plant de volgende maanden nog tientallen extra sluitingen. De spoorwegbeheerder sluit spoorovergangen, zogezegd om de ongevallencijfers te verminderen. Daarbij vergeet Infrabel dat deze eenzijdige strategie ook negatieve gevolgen heeft. Vooral voor voetgangers, fietsers en ruiters. Bij elke overweg aan een trage weg of kleine landelijke weg die afgeschaft wordt, jaagt Infrabel de fietsers en wandelaars, vaak schoolkinderen of recreanten, het drukke verkeer in.

In Rumbeke wordt Grote Routepad 128 - een internationale wandelroute die van Wissant in Frankrijk via Maastricht naar Aken in Duitsland loopt, koudweg in twee stukken gehakt ter hoogte van de Regenbeekstraat. Wandelaars gebruiken deze langeafstandspaden veel en graag. Ze volgen mooie en verkeersluwe wegen en paden. Ze zijn duidelijk bewegwijzerd en internationaal bekend door de roodwitte aanduidingen. Maar ook de mountainbikeroutes van Bloso, de ruiterpaden en andere bewegwijzerde wandelingen lopen gevaar. Het Koninklijk Besluit voor de afschaffing werd getekend, en al heel snel werd de weg opgebroken en de overweg vakkundig ontmanteld.
Wellicht waait een van deze dagen in nog veel meer West-Vlaamse gemeenten een dergelijk Koninklijk Besluit in de bus, met de afschaffing van een overweg. En wordt zoals in Rumbeke dadelijk de daad bij het woord gevoerd en de overweg toegemaakt.

Groen! maakt zich ongerust over het eigengereid optreden van de spoorwegbeheerder. Een trage weg wordt beschermd, door zijn opname in de Atlas der Buurtwegen. Een KB kan deze weg niet zomaar schrappen. Die bevoegdheid komt de bestendige deputatie toe. In Rumbeke heeft Infrabel zich daar vierkant niets van aangetrokken en de weg toch doorsneden, al behoudt de trage weg wel degelijk zijn wettelijk statuut. Staat Infrabel boven de wet?

Vzw Trage wegen klaagt deze misstanden aan. Er bestaan alternatieven, zoals veilige overwegen alleen geschikt voor fietsers en voetgangers, die alle veiligheidsproblemen oplossen. "Maar Infrabel kiest voor blinde bezuiniging, en schaft liever af". zo zegt Mike Van Acoleyen, voorzitter van Groen! West-Vlaanderen. "We steunen de vzw van harte vanuit een bezorgdheid voor de bedreigde trage wegen." Dani Nolf, expert trage wegen, vult aan: "We hopen dat de vzw zijn slag zal thuishalen. Tenslotte moet niet alles in het teken van besparing staan, en kiezen we voor onze kinderen liever voor veilige trage wegen in plaats van drukke autobanen."

Dani Nolf (0486 634590), expert trage wegen
Mike Van Acoleyen (0472 609288), voorzitter Groen! West Vlaanderen
Carlo Herpoel, secretaris Groen! West-Vlaanderen
Bart Caron, Vlaamse Parlementslid Groen!

terug

Oude Leie-arm Wielsbeke

Momenteel loopt tot 18 februari 2020 het openbaar onderzoek voor het dempen van de Oude Leie-arm in de Ooigemstraat in Wielsbeke, tussen het bedrijf Unilin en het recyclagepark van Wielsbeke. Voor Groen is het onaanvaardbaar dat een dergelijke waardevol stukje natuur door de gemeente opgeofferd wordt voor nog meer industriegebied. Onze biodiversiteit staat al onder druk, en door de klimaatverandering hebben we juist meer, in plaats van minder ruimte nodig voor water. Groen roept dan ook zoveel mogelijk inwoners van Wielsbeke en omgeving op om een bezwaarschrift in te dienen.
Hier vind je een modelbezwaarschrift.


West-Vlaamse tweets

Doe mee

Wil je de handen uit de mouwen steken als vrijwilliger of wens je lid te worden van Groen ? Alle info vind je op de Landelijke website van Groen

Groen West-Vlaanderen, Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel | 02 219 19 19 | E-mail | ©2012