Groen! dient bezwaarschriften in tegen de mogelijke komst van een nieuwe kerncentrale in Borsele, Nederland

19/11/2010 - Persmededeling

Dossier Borssele: de geplande kerncentrale ligt op minder dan 20 kilometer van de Belgische grens. Vorig jaar diende DELTA reeds een aanvraag in om hier een nieuwe centrale te bouwen, nu deed ook ERH dit.

Groen! onderneemt ook nu actie. 30 Vlaamse gemeenten bevinden zich in een straal van 30 kilometer. Voor West-Vlaanderen zijn dit de gemeenten Knokke-Heist en Damme. Zowel de plaatselijke Groen!-groepen van beide gemeenten als het provinciale Groen!-bestuur hebben bezwaarschriften ingediend bij de bevoegde dienst in Nederland.

Er zijn vandaag geen garanties dat de milieueffecten van een nieuwe kerncentrale goed bestudeerd zijn. Er is niet gekeken naar mogelijke alternatieven zoals een windmolenpark op zee. Er is geen oplossing voor het radioactief afval, en kernenergie is in strijd is met het principe "de vervuiler betaalt", en met het principe van duurzaamheid en solidariteit met toekomende generaties.

Uiteraard zal Groen! de ontwikkeling van dit dossier verder op de voet opvolgen.

De ingediende bezwaren vind je hier.

Wouter De Vriendt, Federaal volksvertegenwoordiger
Mike Van Acoleyen, Voorzitter Groen! W-Vl