De geboorte van het Zuurstofbos kent lange geschiedenis

23/07/2010 - Persmededeling

Toen het Lappersfortbos bedreigd werd, had Groen! steeds oren naar de bezetters en steunden we hun geweldloze actie. Toen er als ultiem redmiddel het voorstel kwam om bos aan te kopen, zette Groen! een ledencampagne op.

We vroegen aan onze leden om een gift te doen en verdubbelden met de partij hun bijdrage. Ook Groen! West-Vlaanderen ( in het bijzonder de Brugse & de Oostkampse groepen ) deed een duit in het zakje en zo kwamen we aan ongeveer 6000 euro, bijna een vijfde van het totale ingezamelde geld.

Het bedrag bleek echter niet voldoende om het Lappersfortbos te redden. Conform de belofte van de initiatiefnemers Luc Vanneste, Andy Vermaut en anderen, dat het geld hoe dan ook naar bomen zou gaan, kwam men op het idee om in zee te gaan met de Stad Oostende en Buitengoed. Zo werd het geld geïnvesteerd in de uitbouw van het Oostendse stadsrandbos. Het Lappersfort Zuurstofbos werd geboren.

Het feit dat bossen zonevreemd zijn, mag en kan nooit een reden zijn om ze te kappen. Er is te weinig bos in Vlaanderen. Er moet bos bijkomen, maar wat bos is, moet blijven. Vlaanderen heeft nood aan groen.

We hopen dat we met deze bijdrage ons steentje hebben bijgedragen en zeggen de organisatoren van vandaag en de bosbeschermers van morgen onze overtuigde steun toe.

Wouter De Vriendt Groen!
Federaal Volksvertegenwoordiger en Oostends gemeenteraadslid