Wouter De Vriendt verkozen tot lijsttrekker

09/05/2010 - Persmededeling

Zaterdag 8 mei kozen de leden van Groen! West-Vlaanderen Wouter De Vriendt als hun lijsttrekker. Naast de lijsttrekker werden ook Bart Caron als lijstduwer en Sammy Roelant als eerste opvolger verkozen.
Ondanks de vervroegde verkiezingen houdt Groen! vast aan haar basisdemocratische principes. Het zijn dus de Groen!-leden die op een pollcongres beslissen wie hun lijst gaat trekken. Deze kandidaten werden met een absolute meerderheid verkozen.

Wouter De Vriendt werd in 2007 verkozen als Kamerlid en is de voorbije jaren uitgegroeid tot een vaste waarde in het parlement. Als federaal volksvertegenwoordiger houdt hij zich vooral bezig met de thema's buitenlandse zaken, defensie, armoede en pensioenen. De Vriendt is 32 jaar en woont in Oostende, waar hij gemeenteraadslid is. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de VUB.

Groen! West-Vlaanderen gaat vol vertrouwen naar de verkiezingen. "Het is tijd om de politieke impasse te doorbreken, het is tijd voor politici die naar oplossingen zoeken in plaats van ruzie te maken," aldus De Vriendt. "Dit land heeft nood aan politieke partijen die met partijen over de taalgrens kunnen spreken en onderhandelen. Groen! is zo'n partij. Wij komen tegemoet aan de vraag van vele mensen naar een eerlijke en integere politiek."
Het rapport van de regeringspartijen CD&V en Open VLD is na drie jaar bijzonder mager. Inzake justitie, pensioenen, klimaat en staatshervorming werd niets bereikt. "Anders en beter," besluit De Vriendt.

Lijstduwer Bart Caron is Vlaams volksvertegenwoordiger en houdt zich in het Vlaams parlement bezig met o.a. cultuur, media, sport en binnenlands bestuur. Caron is gemeenteraadslid in Kortrijk en als parlementslid is hij alom geprezen voor zijn inbreng in het cultuurdebat. Hij werkte dan ook o.a. als coördinator van Brugge 2002 Culturele Hoofdstad van Europa. Tevens was Caron raadgever en kabinetschef van de cultuurministers Bert Anciaux en Paul Van Grembergen.

De leden kozen voorts voor Sammy Roelant als eerste opvolger. Roelant is voorzitter van Groen! Brugge. "Groen! is de meest relevante politieke stroming als antwoord op de uitdagingen van onze tijd," zegt Roelant "dit omdat we vooruitkijken en geen navelstaarders zijn. Groen! is de enige partij die de problemen globaal en toekomstgericht aanpakt."

Wouter De Vriendt: 0497 466586
Bart Caron: 0477 495810