Sloop de unieke Brugse Scheepsdalebrug aub niet!

20/08/2009 - Persmededeling

Bart Caron, Vlaams volksvertegenwoordiger, ondersteunt de vraag van de De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie (VVIA) om de Scheepsdalebrug (in Brugge) niet volledig te laten verdwijnen. Hij heeft vandaag een schriftelijke vraag ingediend bij minister Geert Bourgeois, bevoegd voor het onroerend erfgoed.

Het is een buitengewone en unieke brug. Minstens één zijde van de brug zou kunnen behouden blijven en geïntegreerd worden in een nieuwe brug.

De brug werd aan het einde van de 19de eeuw ontworpen door de Belgische ingenieur A. Vierendeel, aldus de VVIA. De brug bestaat uit een revolutionaire metalen ligger zonder diagonalen, die aan de basis zou liggen van de typische 'Vierendeelbruggen' die niet alleen in België maar ook in tal van andere landen gebouwd werden. De meeste van deze bruggen werden echter tijdens de twee wereldoorlogen vernietigd.
De oudste bekende brug van dit type is de Scheepsdalebrug in Brugge. Het is vermoedelijk ook de enige Vierendeel-draaibrug die nog bestaat.

Nu blijkt echter dat er voor deze unieke brug een slopingsvergunning afgeleverd werd. Ongelooflijk: noch de stedelijke noch de Vlaamse diensten voor de monumentenzorg bleken zich bewust van het belang van deze brug en van de geplande sloping. Ook de diensten van de Vlaamse Bouwmeester hadden zogezegd geen idee van het unieke van de Scheepsdalebrug.
De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie stelt op zijn website 'In elk beschaafd land zou zoiets niet kunnen gebeuren, bij ons wel...'

Bart Caron wil graag de actie die de VVIA in extremis lanceert , steunen. Zij willen minstens toch nog de belangrijkste traveeën van de brug te redden en bv. als een monument op te stellen in de buurt van de nieuwe geplande brug. Maar misschien kan een zijkant van de brug geïntegreerd worden in de nieuwe brug. Dan wordt het uitzicht alvast bewaard.

Bart Caron
Vlaams Volksvertegenwoordiger