DAKLOOSTENDE of sociale stad?

25/04/2009 - Persmededeling

Oostende wordt geconfronteerd met een toename van daklozen en mensen zonder papieren. Het falende beleid van het Oostendse stadsbestuur maakt de situatie erger. Men weigert immers opvangplaatsen voor mensen zonder papieren te voorzien en onlangs werd de daklozenopvang gesloten. Resultaat? Zonder opvang zwerven deze mensen op straat.

Groen! vraagt het stadsbestuur om dringend te handelen en verantwoordelijkheid te nemen in plaats van telkens opnieuw te wijzen naar de hogere overheid. Neem een beslissing in plaats van telkens opnieuw de "paraplu open te trekken".

Groen! is duidelijk en stelt de vraag: is Oostende een sociale stad of DAKLOOSTENDE? De daklozenopvang 'Imagine' werd onlangs gesloten. Nochtans is er in Oostende behoefte aan opvang. Het stadsbestuur heeft laten begaan en tientallen daklozen werden op straat gezet. Groen! protesteerde hier reeds tegen in de gemeenteraad. Nu zwerven deze mensen rond in onze stad. Is dit dan beter? Wij vinden van niet. Deze beslissing van het stadsbestuur is niet alleen asociaal, het is ook niet verstandig.

Op 28 april is een nieuw overleg gepland. Wij roepen het stadsbestuur op om een verstandige beslissing te nemen: zorg voor opvang. En hou op met de hete aardappel telkens naar de hogere overheid door te schuiven.

Dakloostende of sociale stad-actie
Dakloostende of sociale stad