Groen presenteert provincieraadslijst voor Westhoek-Oostende

10/07/2018 - Persmededeling provincieraadsfractie

Groen presenteert in de regio Westhoek-Oostende 11 sterke kandidaten met een mooie spreiding over het gebied. Zowel geografisch als naar thema's en interesses van de kandidaten.

Lijsttrekker is uittredend provincieraadslid Herman Lodewyckx (66) uit Oostende. Hij is er actief lid van de Fietsersbond, volgde de dossiers van mobiliteit, toerisme, onderwijs, personeelsbeleid en sport op in de provincieraad. Tijdens de afgelopen legislatuur nam hij, als vroeg gepensioneerde, deel aan heel wat activiteiten van de provincie, wat hem vertrouwd maakte met de problematiek van de kust en de Westhoek op vlak van woonbeleid, natuur en landbouw, ruimtelijke indeling, economie en werkgelegenheidsinitiatieven.

2e Plaats: Shari Platteeuw (31) was reeds gemeente- en OCMW-raadslid voor Groen in Ieper. Ze is actief als erfgoedconsulent in het team van CO7 voor de Zuidelijke Westhoek. Moeder van 2 actieve dochters, medeoprichtster van de Ieperse Steinerschool. Sociale thema's en het bewaren van de open ruimte liggen haar nauw aan het hart.

3e Plaats: Guy Mertens (48) is directeur van een vakantiepark in Lombardsijde, maar al langer politiek actief met interesse in jeugd, toerisme, vrije tijd, dierenwelzijn en onderwijs. Zijn kandidatuur is een stap om Groen ook in Nieuwpoort op de kaart te zetten.

4e Plaats: Elke Maertens (42) uit Diksmuide is een enthousiaste muzikante die haar passie doorgeeft in het onderwijs, maar ook in kleinere en grotere muziekgroepen. Ze is ook vrijwilliger bij de Fietsersbond, muziekclub 4AD, Duin en Polder en Oxfam Wereldwinkel. Ze zet de politieke erfenis van haar vader Agalev-Senator Michiel Maertens door om armoede, milieu en dierenwelzijn blijvend op de kaart te zetten.

5e Plaats: Piet Hardeman (74) uit Heuvelland is geen onbekende voor de vele liefhebbers van Trage Wegen, Grote Routepaden en Natuurpunt. Hij is conservator van de Heuvellandse natuurpuntgebieden en voorzitter van de Stichting Marguerite Yourecenar.

6e Plaats: Ilse Vanraepenbusch (42) uit Stavele (Alveringem). Is in de eerste plaats mantelzorger, maar doet veel vrijwilligerswerk in de zorgsector. Milieu en dierenwelzijn ligt ook nauw aan haar hart.

7e Plaats: Sam Vandenberghe (34) uit Houthulst is beroepshalve actief als opbouwwerker bij Groen.

8e Plaats: Cindy Jonckheere (42) uit Kortemark is alleenstaande mama met twee pubers. Veel ervaring in het onderwijs, en de laatste jaren vooral als verantwoordelijke Gelijke Onderwijskansen. Ze apprecieert bij Groen de positief en constructieve instelling om de wereld een stukje aangenamer, eerlijker, mooier en gezonder te maken.

9e Plaats: Annelies Vergaerde (47) uit Wervik is al jaren actief lid van Groen, momenteel als voorzitter van Groen Wervik-Geluwe. Als lid van de Fietsersbond en Natuurpunt volgt ze de problematiek op rond natuur en duurzaam verkeer.

10e Plaats: Alex Colpaert (68) uit Poperinge is een gewaardeerd uittredend provincieraadslid voor Groen, tevens lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen daar. Alex volgde (bio-) landbouw, cultuur en financiën op. Water (en droogte) is voor Alex een belangrijke problematiek omdat het risico van verzilting ook zijn weerslag heeft op natuur en landbouw.

11e Plaats en lijstduwer: Bart Caron (63) uit Kortrijk is Vlaams Parlementslid en muzikant. In het Vlaams Parlement volgt hij cultuur, landbouw en dierenwelzijn op. In de provincie is hij vooral begaan met mobiliteit, open ruimte, wonen, toerisme en natuur. Hij is fervent loper en fietsers, gepassioneerd contrabassist, echtgenoot en vader van studerende kids. Op Bart kunnen we altijd een beroep doen om een regionaal dossier ook op Vlaams niveau aan te kaarten.

Herman Lodewyckx
Provincieraadslid en lijsttrekker