Groen zorgt voor gelijkwaardige subsidie Velt en Tuinhier

30/11/2016 - Persmededeling provincieraadsfractie

Velt krijgt in 2017 10.000 euro subsidie.

De vereniging Tuinhier (het vroegere Koninklijk werk voor de Volkstuinen) kreeg al langer een provinciale subsidie, met 10.600 euro een aanzienlijk bedrag. Dit wordt gegeven als ondersteuning in het thema stadslandbouw, iets wat de provincie (terecht) wil stimuleren. Maar eigenaardig genoeg was er niets voorzien voor Velt (voluit Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijzen). Deze vereniging is evengoed als Tuinhier bezig met het stimuleren van moestuinieren, maar dan met meer nadruk op milieuvriendelijk telen. Dit wordt in het budget 2017 rechtgezet.

Groen-provincieraadslid Maarten Tavernier kaartte eerder dit jaar in een mondelinge vraag dit probleem aan: "Als de provincie verenigingen subsidieert voor hun werking rond een bepaald beleidsthema, moet er wel gezorgd worden dat dit objectief toegekend wordt. Het kan niet dat de ene vereniging wel en de andere - die rond exact hetzelfde thema werkt - niet van subsidie kan genieten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat op aandringen van Groen in het budget van 2017 ook voor Velt een bedrag van 10.000 euro voorzien is."

Maarten Tavernier
provincieraadslid Groen

Groen! West-Vlaanderen, Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel | 02 219 19 19 | E-mail | ©2012