Uithaal gouverneur Decaluwé is beledigend en misplaatst

02/02/2016 - Persmededeling

Vluchtelingen"Sinds wanneer is het de taak van een gouverneur om een oprechte daad van naastenliefde te veroordelen?", vragen Kamerlid Wouter De Vriendt en provincieraadslid Maarten Tavernier zich af bij het horen van de uitspraken van gouverneur Decaluwé over het uitdelen van voedsel aan de vluchtelingen. "Net als hij wil Groen een vluchtelingenkamp in West-Vlaanderen kost wat kost vermijden. Maar dat is iets anders dan rondtrekkende groepjes vluchtelingen aan hun lot overlaten. Er zijn ook kinderen bij. Niets belet de gouverneur om zelf het heft in handen te nemen en voedselpakketten te laten uitdelen indien nodig."

Groen vreest dat de gouverneur niet goed weet waarover hij spreekt. Wouter De Vriendt bezocht twee weken geleden het kamp in Duinkerke: "Het is enkel dankzij ngo's en vrijwilligers dat de vluchtelingen in de kampen van Duinkerke en Calais overleven. De overheid is er totaal afwezig. Dat is niet het voorbeeld dat wij moeten volgen."

Op één punt geeft Groen gouverneur Decaluwé gelijk. "We moeten de vluchtelingen informeren over hun rechten om asiel aan te vragen", stellen De Vriendt en Tavernier. "Velen zijn simpelweg niet op de hoogte of zitten in de greep van mensensmokkelaars. Als Decaluwé echt het verschil wil maken, moet hij ervoor pleiten om de smokkelaars aan te pakken en onmiddellijk juridische teams te sturen naar vluchtelingen die langs onze kust aangetroffen worden."

Voor Groen staat het in ieder geval vast dat West-Vlamingen die solidariteit tonen met oorlogsvluchtelingen uit Syrië of Irak een pluim verdienen, en géén morele veroordeling. Maarten Tavernier: "De rede van de gouverneur die hij hield in 2013 over gastvrijheid lijkt met deze uitspraken ver weg".

Wouter De Vriendt, Kamerlid Groen,
Maarten Tavernier, provincieraadslid

Groen! West-Vlaanderen, Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel | 02 219 19 19 | E-mail | ©2012