Duurzaam visproject Pintafish wint Groene Pluim 2016

23/01/2016 - Persmededeling

PintafishNaar jaarlijkse gewoonte reikt Groen West-Vlaanderen op haar nieuwjaarsreceptie een groene pluim uit aan een organisatie, bedrijf of initiatief dat een groen duwtje in de rug verdient.

Net als vorige edities lieten we ons inspireren door de rede van de gouverneur, die deze keer over 'de zee' ging, een bij uitstek West-Vlaams thema. We gingen op zoek naar lovenswaardige initiatieven die zich in en aan zee situeren in uiteenlopende sectoren.

Er werden 3 initiatieven genomineerd:

• Laureaat 1: Horizon Educatief vzw
    Horizon Educatief is een organisatie met als doelstelling mensen laten kennismaken met de veelzijdigheid van onze kust, met de nadruk op natuur en milieu, mondiale vorming en erfgoed. Er wordt steeds getracht dit op een creatieve en ervaringsgericht manier te doen. Het aanbod is in de eerste plaats gericht op het onderwijs, maar er is ook een aanbod voor groepen, verenigingen en families. Het educatief centrum 't Zeehuis heeft de ambitie om het educatief hart van de Vlaamse kuststreek te zijn. Er is een sterke werking rond vrijwilligers die zich hiervoor inzetten.
  • Laureaat 2: Laminaria
    Laminaria is een jong en innovatief technologiebedrijf uit Oostende dat bezig is met de ontwikkeling van golfslagenergie. Een 1/4 schaalmodel van hun golfenergieconvertor werd al uitgetest voor onze kust en in Schotland, waar een specifieke testsite in ruwe omstandigheden hiervoor is. Specifiek voor ondiepe wateren (zoals de Noordzee) is stormbestendigheid dé uitdaging voor deze vorm van hernieuwbare energie, die een belangrijk potentieel heeft. Tegen 2018 wordt een eerste project van commerciéle elektriciteitsproductie verwacht.
  • Laureaat 3: Pintafish
    Pintafish is een project vanuit de Veeakker waarbij met kleine reders samengewerkt wordt om verantwoorde Noordzeevis op de markt te brengen. Er wordt rekening gehouden met ecologisch verantwoorde vangsttechnieken, soorten die niet overbevist zijn (en dus vaak onbekend), nevenvangsten, milieuschade, Het aanbod (in diepvries) is te koop via natuurvoedingswinkels, voedselteams, Natuurpuntgroepen, de winkel van de Veeakker en dergelijke. Het aanbod is seizoensgebonden en via seizoenspakketten kan een oplossing geboden worden voor het steeds wisselende aanbod naargelang de (neven)vangst.

De leden van Groen West-Vlaanderen konden hun stem uitbrengen en kozen voor Pintafish als winnaar van de groene pluim 2016!

Alex Colpaert, provincieraadslid

Groen! West-Vlaanderen, Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel | 02 219 19 19 | E-mail | ©2012