Nertsenkweek is even illegaal als cannabiskweek

07/05/2013 - Persmededeling

Groen weerlegt in haar bezwaarschrift tegen de nertsenkwekerij Ghekiere, Wervik, het argument van minister Schauvliege dat dierenwelzijn haar bevoegdheid niet is.

Het is niet de eerste keer dat in West Vlaanderen een vergunning wordt aangevraagd voor een nertsenkwekerij. Toen er een vergunning werd afgeleverd voor een nertsenkwekerij in Langemark stuurde minister Schauvliege volgende argumentatie naar actievoerders: "Dierenwelzijn is echter geen beoordelingscriterium in het kader van milieuvergunningsprocedures. De regelgeving hierover is overigens vandaag nog federale materie. Met andere woorden, de minister kan geen milieuvergunning weigeren omwille van de schending van dierenwelzijn omdat dierenwelzijn haar bevoegdheid niet is." Als het om een cannabis-plantage zou gaan, zou ze dan altwoorden: "Drugbeleid is echter geen beoordelingscriterium in het kader van milieuvergunningsprocedures. De regelgeving hierover is overigens vandaag nog federale materie. Met andere woorden, de minister kan geen milieuvergunning weigeren omwille van de schending van de drugregelgeving omdat drugregelgeving haar bevoegdheid niet is."

Wellicht heeft de minister wettelijk gezien gelijk. Dierenwelzijn is geen argument bij een milieuvergunning. "Maar", argumenteert Mike van Acoleyen, milieuexpert bij Groen "Een vergunning leveren aan een inrichting die met andere, federale en Europese, wetgeving in strijd is, getuigt niet van behoorlijk bestuur, en zorgt alleen maar voor rechtsonzekerheid". Europa geeft de toon aan: Dieren zijn wezens met gevoel en bij het formuleren en uitvoeren van het beleid moet men rekening houden met dierenwelzijn. Europa plant een nieuw en vereenvoudigd wetsvoorstel voor dierenwelzijn, nog voor 2014. Waarom nu een vergunning geven voor 20 jaar als binnen twee jaar de regels er al helemaal anders kunnen uitzien? Maar nertsenkweek is nu al in strijd met Belgische federale wetgeving. Daar staat immers dat een kweker alles moet doen om het welzijn van zijn dieren te verzekeren en er op te letten dat zijn dieren niet onnodig aan pijn of leed worden blootgesteld.

Rob Wark van Groen Wervik geeft een aantal biologische feiten aan. "De nerts is van nature uit een alleen levend dier, het heeft een jachtterritorium van 1 tot 5 hectare, het is een waterdier, het wordt gemiddeld 3 jaar, maar kan tot 7 jaar oud worden". In een kwekerij echter zitten 161.200 nertsen samen, leven ze in een kooi van 45 op 70 op 30 cm, zijn de staaldraad kooien droog, en worden de dieren na 8 maanden vergast. Wie betwijfelt of nertsenkwekerijen ingaan tegen het dierenwelzijn, is van kwade wil."

In haar bezwaar brengt Groen nog andere argumenten aan. Zo is de kans dat er nertsen ontsnappen heel groot. Carlo Herpoel, provinciaal partijsecretaris legt uit: "Vlak bij, in de lage meersen, is een populatie ongevaarlijke ringslangen ontdekt, één van de vier vindplaatsen in Vlaanderen van deze bedreigde waterslang. Enkele ontsnapte nertsen kunnen er een ravage aanrichten, want die Amerikaanse nertsen zijn van nature felle jagers."

Verder vreest Groen voor geurhinder en lawaaihinder, en vindt de partij dat een dergelijk bedrijf geen vergunning zou mogen krijgen, nergens maar al helemaal niet op de voorziene plaats vlak bij waardevolle natuur.

Mike Van Acoleyen, dossierhouder 0472609288
Carlo Herpoel, provinciaal secretaris 0496 60 82 38