Groen pleit voor duurzaam passiefgebouw voor nieuw kantoorgebouw Inagro

29/03/2013 - Persmededeling provincieraadsfractie

Inagro, het onderzoekscentrum voor land- en tuinbouw van het provinciebestuur, is toe aan een nieuw kantoorgebouw. Dit moet een deel van de oude, soms aftandse bestaande infrastructuur vervangen en ervoor zorgen dat de medewerkers gecentraliseerd worden in één gebouw. Groen vindt uiteraard dat dit een goede zaak is.

Met Winvorm, een soort wedstrijdformule, maakt het provinciebestuur voor het eerst gebruik van een nieuwe manier van aanstellen van een ontwerper, met de bedoeling om innovatie te stimuleren. In de provincieraad van 28 maart werd deze werkwijze goedgekeurd.

Maar Groen pleit er ook voor om ambitieus te zijn op vlak van milieu. Nu staat duurzaamheid enkel als algemeen en vaag criterium vermeld als één van de criteria waarop het ontwerp zal worden beoordeeld. Groen hoopt dat het provinciebestuur zijn voorbeeldfunctie zal waarmaken en resoluut zal kiezen voor ambitieuze normen, die verder gaan dan wat wettelijk verplicht is. In deze tijden van hoge energieprijzen is er bijvoorbeeld geen reden om voor 'inder te gaan dan een passief kantoorgebouw, dat vrijwel geen externe energiebron nodig heeft. Bij Inagro is een werkgroep 'energie' actief, die nagaat op welke manier energiezuinig en duurzaam kan gewerkt worden. Dat lijkt ons een mooie uitdaging voor deze mensen.

Alex Colpaert
provincieraadslid Groen