Groene pluim voor vluchtelingenwerk Beernem

23/01/2012 - Persmededeling

Groen West-Vlaanderen hield zijn jaarlijkse nieuwjaarsreceptie op het dek van de Mercator in Oostende. Leden en sympathisanten verzamelden zich op zaterdag 21 januari voor een hapje en een drankje, voor een inspirerende boodschap van nationaal voorzitter Wouter Vanbesien, en voor de uitreiking van de West-Vlaamse groene pluim.

Provinciaal voorzitter Mike Van Acoleyen gaf in zijn boodschap aan: "Hoeveel jaren belooft de overheid niet om 1% van het BNP aan ontwikkelingssamenwerking te besteden? Vandaag zakken we naar 0,56%. We komen van 0,57%. Beschamend!" Daarom besloot het bestuur van de West-Vlaamse afdeling van Groen om de overheid een voorbeeld te stellen. Ze schenken 1% van hun werkingsmiddelen aan goede groene doelen. Niet om zo de wereld te reddenn - daarvoor in het budget te beperkt. Wel om een signaal te geven. Een dubbel signaal . Aan de initiatieven die gesteund worden : proficiat, dank, doe zo voort! En aan de overheid : wat wij kunnen, dat kunnen jullie ook!
Met de nodige trots werden drie schitterende projecten aangekondigd:

Ten eerste een project waarbij mensen de handen uit de mouwen steken om kinderen een aangename tijd te bezorgen. Kinderen die uit moeilijke thuissituaties komen, gerechtskinderen. Graag nomineren de Groenen de Steunkring van het Opvangcentrum MPI De Vloedlijn. Een heel zinvolle opvang, maar die door de overheid vergeten wordt te subsidiëren.

Ten tweede een project waarbij mensen, in hun eigen onmiddellijke omgeving, de handen uit de mouwen steken om vluchtelingen te steunen. Met gewone alledaagse dingen zoals huisvesting, kleding, voedsel, ontspanning. Ook de Werkgroep Vluchtelingen Beernem wordt genomineerd.

En ten derde een project waar mens en boom goed bij varen. Een heel eenvoudig systeem waarmee men in de tropen kan koken op zonnekracht, zonder hout te moeten sprokkelen of kappen. Een technologisch wonder, maar toch heel eenvoudig. Geen zonnecellen, geen electriciteit of electronica. Gewoon een grote metalen kom in de vorm van een parabool. De West-Vlaamse Groenen zijn trots Sol Suffit te mogen nomineren, een initiatief van natuurpunt koepel Zuid West Vlaanderen.

Twee genomineerde ontvangen 150 euro, en de laureaat ontvangt een groene pluim, een uniek kunstwerk van beeldend kunstenaar Carlo Herpoel uit Kortrijk, en 700 euro. Tromgeroffel was er niet, evenmin als een jonge dame of heer die een gesloten omslag brengt terwijl men in het publiek nagelbijt onder het oog van de camera's. Maar het enthousiasme bij kandidaten en publiek was er niet minder om toen Werkgroep Vluchtelingen Beernem de groene pluim ontving.

uitreiking Groene Pluim

Mike Van Acoleyen, voorzitter Groen West-Vlaanderen