Kerntransport, nee bedankt

11/10/2011 - Persmededeling

Straks rijdt er andermaal een hoogradioactieve trein door (West-)Vlaanderen. De trein vervoert Nederlands kernafval naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague. "Compleet onverantwoord" vindt Groen! West-Vlaanderen.

Het geplande transport is gehuld in een waas van geheimzinnigheid. Om de veiligheid te garanderen, uiteraard, maar natuurlijk ook om het protest niet georganiseerd te krijgen. "Pijnlijk neveneffect is dan wel dat zelfs de burgemeesters die persoonlijk borg staan voor de veiligheid van hun onderdanen, van toeten noch blazen weten," stelt Vlaams Parlementslid Bart Caron vast.
Groen! ondersteunt dan ook de tientallen burgemeesters die officieel geprotesteerd hebben bij minister Turtelboom en het niet langer pikken dat dergelijke transporten hen door de strot worden geduwd.

Mocht er een incident gebeuren...
Maar nee, incidenten zijn uitgesloten, volgens de kernlobby. Hiermee zijn zij de enigen die nog geloven in de mythe van veilige kernenergie.

Nochtans, de feiten zijn wat ze zijn: Er komt een zoveelste transport van hoogradioactieve brandstofstaven met een stralingsgraad die overeenkomt met de straling die vrijkwam bij de kernramp in Tsjernobyl. Dit transport doorkruist wellicht ook het zuiden van onze provincie: Harelbeke, Kortrijk, Menen. Een gebied dat pakken dichter bevolkt is dan het Oekraïense platteland.

"Dat de Nederlandse regering blijft kiezen voor kernenergie, een energiebron van het verleden, is betreurenswaardig," meent Kamerlid Wouter De Vriendt, "maar Vlaanderen dan ook nog eens opzadelen met zulke smerige transporten is ronduit ongehoord." "En dan te weten dat een dergelijk transport doorheen dichtbevolkt gebied in Nederland niet eens vergund zou kunnen geraken," vult provinciaal Groen!-voorzitter Mike Van Acoleyen aan.

Groen! pleit ervoor dat de toekomstige federale regering korte metten maakt met deze transporten. We willen meer treinen, stiptere treinen, maar nooit meer kerntreinen.

Bart Caron en Wouter De Vriendt, volksvertegenwoordigers
Mike Van Acoleyen en Carlo Herpoel, voorzitter en secretaris Groen! West-Vlaanderen

Verkiezingen 2018

het kan anders