Groen! wil gemeenteraadszittingen uitzenden over internet

04/04/2011 - Persmededeling

Groen! stelt voor om de openbare zittingen van de gemeenteraden live uit te zenden via internet. Ook voor de OCMW-raden zou dit moeten kunnen. Geïnteresseerden kunnen dan de zittingen van thuis uit volgen.

De afstand tussen burgers en politiek is vaak nog te groot en we moeten alles in het werk stellen zodat mensen zich kunnen informeren over wat er zich in de lokale politiek afspeelt. Elke burger heeft het recht om te weten wat er verteld en beslist wordt. De politiek moet transparant zijn en in de grootste openheid gebeuren. Natuurlijk zijn gemeenteraden en OCMW-raden openbare vergaderingen waarvoor iedereen welkom is in het gemeentehuis. Maar toch, alle beetjes helpen, en soms is het eenvoudiger om gewoon de computer aan te zetten. Wellicht kan je zelfs de gemeenteraden volgen in uitgesteld relais, wanneer het je het beste uitkomt, of wanneer je een of andere discussie wil nakijken over een agendapunt dat je interesseert. Groen! pleit er alvast voor om voluit gebruik te maken van de moderne communicatiemiddelen. Hoe meer betrokkenheid van de burgers bij de politiek, hoe beter.

In Koksijde werd vorig jaar al beslist om de gemeenteraden live uit te zenden en in Oostende gaven de burgemeester en de gemeenteraadsvoorzitter hun principiële steun. Ook in de nationale parlementen kan ieder die het wil kan de volledige zitting van het Vlaams Parlement en de Kamer van Volksvertegenwoordigers live volgen op het internet. Bovendien zendt Actua TV heel wat vergaderingen live uit, en volgt ook de VRT in Villa Politica een groot stuk van de plenaire zittingen op woensdag en donderdag. De kijkcijfers voor die programma's zijn goed en tonen aan dat velen zich willen informeren. Ook in de lokale politiek moeten we dit mogelijk maken.

Carlo Herpoel, provinciaal secretaris Groen!
Mike Van Acoleyen, provinciaal voorzitter Groen!
Wouter De Vriendt, federaal volksvertegenwoordiger en raadslid in Oostende

Verkiezingen 2018