Groen! pleit voor een herbestemming van het luchthavengebied Wevelgem

06/03/2009 - Persmededeling

Groen! stelt ernstige vragen bij de rendabiliteit van het vliegveld van Wevelgem.

Vandaag vernamen we in Het Nieuwsblad dat Capital Aircraft Group het vliegveld van Wevelgem-Bissegem verlaat en kiest voor de luchthaven van Oostende. CAG (Capital Aircraft Group) is een jong bedrijf in volle expansie dat zich richt op zakenvluchten en medische vluchten. Dat een bedrijf met als core business zakenvluchten net het vliegveld van Wevelgem-Bissegem verlaat, zal pijn doen bij het bestuur van dit vliegveld. De keuze die dit bedrijf maakt om Wevelgem te verlaten, doet ernstige vragen rijzen omtrent de rendabiliteit van de kleine luchthaven.

Een beperkt aantal politici hopen op een heropstanding van de economie en een stijging van de luchtvaarttrafiek tot een 'aanvaardbaar' niveau. De vele omwonenden hopen op gezond verstand bij beleidsmensen en een sluiting van dit vliegveld.
Groen! hoopt samen met de omwonenden op de sluiting. Groen! wil daarom voorstellen om de bestemming van dit gebied te herbekijken en in te zetten op de ontwikkeling van een toekomstgericht industrieterrein op deze gronden. Misschien zelfs dit stuk als logistiek centrum inrichten? Het ligt bij een afrit van de E403 en bij de spoorlijn Kortrijk-Ieper. En zo kan LAR-Zuid ontzien worden. In elk geval lijken bijkomende investeringen in de luchthaven weggesmeten geld.

Doordat het vliegveld van Wevelgem-Bissegem zich profileert als zakenluchthaven heeft het de voorbije maanden ook klappen gekregen. In tijden van economische crisis besparen bedrijven op uitgavenposten waar makkelijk kan bespaard worden. Zakenvluchten worden waar mogelijk vervangen door telefoonconferenties en pleziervluchten (veelal genoteerd als weekend-zakenvluchten) worden ook geschrapt.
Voorzitter Peter Douchy verklaarde op de laatste bewonersvergadering dat ze het inderdaad moeilijk hebben de laatste maanden omdat er veel minder vluchten zijn.

Van een vliegveld dat het vooral moet hebben van zakenvluchten zou men mogen verwachten dat er een sterke stijging is/was in het aantal vliegbewegingen. Net deze vorm van aviation zit Europees sterk in de lift. Blijkbaar kon het vliegveld van Wevelgem-Bissegem niet profiteren van deze sterke groei want de grafiek met cijfers was de voorbije jaren bijna een horizontale lijn.

De aangekondigde opstart van een LOM (Luchtvaart OntwikkelingsMaatschappij) en een LEM (Luchtvaart ExplotatieMaatschappij) wordt bij gebrek aan valabele kandidaten - of kandidaten tout court - steeds vooruitgeschoven. De kans dat er snel een heropstart zal komen van deze onderhandelingen voor het vliegveld Wevelgem-Bissegem is klein.
Een les die we uit de huidige economische crisis moeten trekken: het moment is daar om volluit de kaart te trekken van een groene, ecologische economie. Nu moeten we duurzame keuzes durven maken.

Carlo De Winter,
Voorzitter Groen! Wevelgem