Café-uitbater Sammy Roelant nieuwe voorzitter Groen! Brugge

21/03/2008 - Persmededeling

Sammy RoelantHet ontslag van Steven Lepoutre heeft een bescheiden stoelendans op gang gebracht bij Groen! Brugge. Agalev-oudgediende Guido Maertens kwam in de gemeenteraad op het zitje van Lepoutre te zitten en omdat het voorzitterschap niet cumuleerbaar is met een politiek mandaat heeft Groen! Brugge in de persoon van Sammy Roelant nu ook een nieuwe voorzitter.

Na de Zwarte Zondag van 1991 werd Sammy Roelant (33) actief in de politiek. Als 17-jarige werd hij ondervoorzitter van de toenmalige Brugse SP-jongeren. Toen hij in '93 begon met zijn studie filosofie, stapte hij op bij de sociaal-democraten. In '98 werd hij actief bij Agalev-Brugge, waar hij een jaar later jongerenvoorzitter werd. In 2000 trad hij als campagneleider op bij de gemeenteraadsverkiezingen. Na een korte retraite in 2004 stelde Roelant zich zelf kandidaat. In 2007 werd hij lid van het plaatselijke partijbestuur en kwam hij op bij de federale stembusslag. Nu is hij tot voorzitter benoemd van Groen! Brugge. 'Als partij hebben we in deze stad een belangrijke rol te spelen. We zijn tenslotte de enige democratische oppositiepartij in de gemeenteraad', zegt Roelant. 'We willen ons vastbijten in twee levensbelangrijke dossiers: 't Groot Gedelf - de uitbreidingsplannen van de Zeebrugse haven - en het voetbalstadion met winkelcentrum dat Club Brugge wil bouwen in Loppem. De groene gordel moet gevrijwaard worden. Daarom willen we met Groen! een dam opwerpen tegen het groot kapitaal, dat net zoals in de jaren zeventig aan de kust een aanslag wil plegen op nog resterende openbare ruimte. In het dossier van het voetbalstadion stappen we desnoods naar de Raad van State. Ook willen we meer op de woonproblematiek gaan hameren. Op het inhoudelijk Horizondebat van Groen! eind dit jaar willen we vanuit Brugge vooral justitiële accenten op de nationale agenda plaatsen.'

Groen! West-Vlaanderen, Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Brussel | 02 219 19 19 | E-mail | ©2012