Actie P@ssiegroen! tegen veiligheidscamera's in Oostende

07/03/2008 - Persmededeling

Het stadsbestuur wil veiligheidscamera's in de straten van Oostende plaatsen. Groen! is de enige partij die tegen is. Waarom? Omdat wij het belangrijk vinden om de criminaliteit aan te pakken en camera's het probleem niet oplossen. Camera's verplaatsen de criminaliteit naar plekken in de stad zonder camera's. En zo kunnen we bezig blijven... Een inwoner van Londen wordt 300x per dag gefilmd. Willen we echt gans Oostende met camera's volhangen?

In Gent hangen géén camera's en toch is de criminaliteit er met 6% gedaald. P@ssiegroen!, de jongerenbeweging van Groen! Oostende, heeft andere voorstellen. Agenten meer op straat, ook in de uitgaansbuurt. Niet in een combi, maar te voet of met de fiets. Aanspreekbaar en herkenbaar.

Criminaliteit voorkomen is beter dan genezen. Daarom is preventie zo belangrijk. P@ssiegroen! begrijpt niet waarom het Oostendse stadsbestuur de middelen voor preventie terugschroeft. Drugspreventie krijgt dit jaar 10.000 euro minder van de Stad. En de jeugdhuizen krijgen ook minder geld, maar liefst 15.000 euro. Minder geld voor preventie, maar wel camera's plaatsen? Dat is kortzichtig en dom!

lees de volledige perstekst

Wouter De Vriendt,